måndag 14 juni 2010

Allvarligt sjuk av fästingsprutan?

Som alla andra människor är jag rädd för att en elak fästing skall få för sig att göra mig sjuk, och gick hand i hand med mina två äldsta och tog tredje fästingsprutan. Jag dolde noga min sprutskräck och darrade inuti när kvinnan greppade tag i min arm och tryckte in eländet.


Dagen efter hade jag så ont i armen att jag inte kunde lyfta den, och dagen därpå gungade det rejält i skallen när jag skulle ta mig ur sängen. På darrande ben med spyan i jämnhöjd med stämbanden tog jag mig till soffan där jag däckade och blev liggande hela dagen. I tron att det var ett vanligt blodtrycksfall lade jag fötterna högt och väntade ut det.

När kvällen kom hade det lugnat sig så pass att jag kunde stiga upp, men efter den dagen har ingenting varit sig likt.

Sjösjukan finns ständigt där och illamåendet kommer som ett brev på posten. Vissa dagar är bättre, men jag är aldrig helt bra.

Naturligtvis gick jag till sjukhuset som gjorde en helundersökning med EKG, blodtryck, neurologiska test, hörseltest och blodprov som visade att jag hade för få vita blodplättar. Resultatet blev sjukskrivning i tio dagar, sedan återbesök.

Efter de där dagarna tog jag mig vingligt till vårdcentralen och mötte ytterligare en läkare som slog lite här och där plus ställde en massa frågor. ”Ring upp en sjukgymnast för att be dem att titta om det kan vara nackrelaterat.” sade hon och tillade ”Fästingsprutan kan ju ge yrsel enligt den här sidan.” Hon tittade på sin dator och funderade ett tag. ”Annars får du återkomma.”

Och där kära vänner är jag nu. Läget är oförändrat och min kära vän Google kan för en gång skull inte hjälpa mig trots att jag febrilt surfat efter någon som liksom mig drabbats av något liknande efter att ha tagit fästingsprutan. Har du råkat ut för något liknande?

9 kommentarer:

  1. Nej, jag visste inte ens att man kunde ta en spruta mot fästingar...men jag är så glad att jag äntligen hittat till din blogg.
    Har provat många, många gånger men bara kommit till en återvändsgränd. Nu såg jag en kommentar hos Ethel....phu..

    SvaraRadera
  2. Aha, det kanske inte bara är influensasprutan som kan vara farlig.
    Vilken tur (än så länge i alla fall) att fästingarna inte hunnit hit upp. I alla fall inte de som bär smitta.
    Ärligt talat har jag inte sett en fästing än, trots att jag bor ut i naturen.
    Hälsningar Barbro.

    SvaraRadera
  3. ännu en gång får jag bekräftat för mig att min spruträdsla är bra. tar inte vaccin. bävar för stelkrampsspruta om det någongång skulle bli aktuellt.

    SvaraRadera
  4. Aldrig hört talas om ... Själv har jag sängen full att katter - verkar som fästingarna föredrar katterna, för mig lämnar de ifred!

    SvaraRadera
  5. Har inte tagit någon fästingspruta, men blir inte precis sugen på det när jag läser detta! Kanske bättre att låta bli och hoppas på att fästingarna håller sig borta!

    SvaraRadera
  6. Jag vet inte om jag bor i ett riskområde... tror det är lite mer norrut så jag har aldrig tänkt tanken. Men som föregående talare skrivit... jag blir inte heller särskilt sugen på att ta nån. Nu är jag ju inte det minsta spruträdd men jag vill trösta Malix och berätta att stelkrampsspruta inte gör ett dugg ont. Sant!

    PS. Kul att jag av nån anledning råkade hitta den hör bloggen... eller var det kanske meningen med tanke på att jag brinner för att skriva och läsa det skrivna ordet DS.

    SvaraRadera
  7. Jag har (haft)borrelia - och yrsel! Det finns -e- jättebra punkt att massera på om man vill testa zonterapi. Lis Andersens bok -gammal - är den bästa, tycker jag. ISBN 91-85506-346 - SID 180 kan man läsa om svimning och yrsel. Det finns många olika sätt men massera balanscentrum så här: Sikta in dig på mellanrummet mellan lilltå och "ringtån", sätt tummen lite (någon cm) högre upp (på översidan av foten) och massera med cirklande rörelse medan du trycker neråt. Sticks det? Gör det ont? Massera lite lugnare då.. Men helst - läs en bok om Zonerapi - jag har använt det sen mitten på 80talet och är supernöjd!

    SvaraRadera
  8. Såg ett stavfel - urk - ZonTERAPI heter det förstås;-)

    SvaraRadera
  9. Har lagt en länk till dig på min
    http://systerysteroch7mamma.blogspot.com/p/samlingen.html

    SvaraRadera